WELLS CHANDLER
Schizophyllum Communesolo exhibition
mar 20 - may 08 / 2021
mar 20 - may 08 / 2021
Photos: Rapha Salazar
Artists are a lot like mycelium. They draw connections between dissimilar organisms to foster symbiotic relationships and break down dead matter so that new life may flourish. Mushrooms are the fruiting body of mycelium. Mushrooms are queer icons. Schizophyllum commune is a type of mushroom with over 20,000 sexes. To quote Angela Dufresne musing on the possibility of attending a mushroom gathering, ‘How do you build, let alone practice, social norms at that party? You don’t. And that’s the kind of party—in some post-avant-garde, dystopian-utopian dialectic—I thought we artists were supposed to be throwing: shattering norms, forging ruptures, not seeking beginnings or ends, dredging out anarchical forms of ethics as well as perverse, unsanctioned, unverifiable meanings and returns.’
Wells Chandler pairs back and distills form until it functions like an icon. The freedom of minimalism reverberates in his work through the repetition of the same mark making technique used to construct his crocheted drawings. The energy of the forms seem to appear deep within themselves and ripples outwards towards a multitude of associative qualities each nestled within the ever expanding icon connected to and porously informed by its neighbor. Installed as a whole his crocheted environments are evocative of cave painting, Egyptian tombs, Buddhist shrines, and now, more recently, the North American forest.
For the first time, this exhibition will feature in tandem crocheted works with embroidered drawings. Reminiscent of Anna Atkins’ cyanotypes, the keloid image in his embroidered drawings appears to emerge beyond the veil as if it is pushing through from a place located within the prelinguistic realm of the collective unconscious or burned by the sun upon the various blue grounds they are stitched upon. Early developmental mark making techniques are used to render an image that subverts the gesture. Time and slowing down are embedded in these works.
Diablo Rosso is pleased to present Schizophyllum Commune a new body of ecological themed works by New York based textile artist Wells Chandler. Best known for his immersive and monumental hand crocheted arenas that explore queer iconography, gender and community, the works in this show deploy the metaphor of wildness to examine themes of identity, kinship, and body language. This is evident in the titles of the works that point towards how one orients themself through idiosyncratic associative qualities relational to bodies opposed to a traditional means of taxonomy. Passing and slippage are explored through mimicry, ambiguity and inbetweeness.
Los artistas se parecen mucho al micelio. Establecen conexiones entre organismos diferentes para fomentar relaciones simbióticas y descomponer la materia muerta para que pueda florecer nueva vida. Los hongos son el cuerpo fructífero del micelio. Los hongos son íconos extraños. Schizophyllum commune es un tipo de hongo con más de 20.000 sexos. Para citar a Angela Dufresne reflexionando sobre la posibilidad de asistir a una recolección de hongos: “¿Cómo se construyen, y mucho menos se practican, normas sociales en esa fiesta?” No lo haces. Y ese es el tipo de fiesta (en alguna dialéctica postvanguardista, distópica-utópica) que pensé que se suponía que debíamos organizar los artistas: rompiendo normas, forjando rupturas, sin buscar comienzos ni finales, sacando a la luz también formas anárquicas de ética. como significados y retornos perversos, no autorizados y no verificables.
Wells Chandler empareja y destila la forma hasta que funciona como un ícono. La libertad del minimalismo resuena en su trabajo a través de la repetición de la misma técnica de marcado utilizada para construir sus dibujos de crochet. La energía de las formas parece aparecer profundamente dentro de sí mismas y ondularse hacia afuera hacia una multitud de cualidades asociativas, cada una de ellas ubicada dentro del ícono en constante expansión conectado y porosamente informado por su vecino. Instalado en su conjunto, sus entornos de crochet evocan pinturas rupestres, tumbas egipcias, santuarios budistas y ahora, más recientemente, el bosque norteamericano.
Por primera vez, esta exposición presentará en conjunto trabajos de crochet con dibujos bordados. Con reminiscencias de los cianotipos de Anna Atkins, la imagen queloide en sus dibujos bordados parece emerger más allá del velo como si estuviera abriéndose paso desde un lugar ubicado dentro del reino prelingüístico del inconsciente colectivo o quemado por el sol sobre los diversos fondos azules en los que se encuentran. cosido. Se utilizan técnicas de creación de marcas de desarrollo temprano para representar una imagen que subvierte el gesto. El tiempo y la desaceleración están incrustados en estas obras.
Diablo Rosso se complace en presentar Schizophyllum Commune, un nuevo conjunto de obras de temática ecológica del artista textil neoyorquino Wells Chandler. Mejor conocido por sus arenas inmersivas y monumentales tejidas a mano que exploran la iconografía, el género y la comunidad queer, las obras de esta muestra despliegan la metáfora de lo salvaje para examinar temas de identidad, parentesco y lenguaje corporal. Esto es evidente en los títulos de las obras que señalan cómo uno se orienta a través de cualidades asociativas idiosincrásicas relacionales con cuerpos opuestos a un medio tradicional de taxonomía. El paso y el deslizamiento se exploran a través del mimetismo, la ambigüedad y el intermedio.
Tuesday - Saturday
1-6pm
Sunday
11- 4pm
Closed Monday
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Sunday
11- 4pm
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