LUIS ROMERO
Hipernovasolo exhibition
may / 2014
may / 2014
Photos : Raphael Salazar
THE ORIGIN IS NOW
Hipernova is a new moment in the artistic career of Luis Romero (Caracas, 1967). Not only as a recent body of work, but also as a renewed insistence on many of the concerns present in his career. Romero's work could be associated with a continuous movement of updated return, understood as a coming and going, as a journey of advance and regression, a cyclical layout, without guidelines or pre-established times on those themes, strategies and motives that, in light from distance, make it possible to trace the constellations on which his repertoire of images and artistic experiences is based.
Romero has investigated various plastic languages that include media as diverse as painting, drawing, graphics, collage, photography, video, installations and objects. His personal imagination is nourished by signs and symbols from an encyclopedic culture to approach them with an absolute and carefree freedom of association. This is how the universe and its stars, the cycles of life and death, geopolitics and cartography, nature and landscape, the urban environment, language, and “universal” forms, icons and codes recur in his work. .
Hipernova highlights the interest in resuming, with new work tools, its old fascination with celestial bodies. It could be understood as a way of articulating and concretizing circular ideas, as a flow of themes and processes that are contagious.
Our daily life, that which immediately seems to forget or at least relegate the presence of its origins, persists. When Romero places emphasis on precious metals such as gold and silver in his pieces, he not only questions their original – chemical – nature, but also the symbolic value that has been conferred on them. These pieces question the ideas of status, purity and economic power with which they are associated.
Souvenir (2014) and Noche (Panamá) (2014) return to the forms, signs and symbols that construct national identities. The Panamanian flag has now become a portable gradient of colors and its stars have been transformed into pennants. What characterizes us as separate identities is nothing more than a construct established on minuscule differences in a set of elements and references shared in the universe.
Aixa Sanchez
EL ORIGEN ES AHORA
Hipernova es un nuevo momento en la trayectoria artística de Luis Romero (Caracas, 1967). No solo como cuerpo de trabajo reciente, sino también como insistencia renovada de muchas de las inquietudes presentes en su carrera. La obra de Romero pudiera asociarse a un continuo movimiento de retorno actualizado, entenderse como un ir y volver, como un recorrido de avance y regresión, un trazado cíclico, sin pautas ni tiempos preestablecidos sobre aquellos temas, estrategias y motivos que, a la luz de la distancia, hacen posible trazar las constelaciones sobre las que se afianza su repertorio de imágenes y experiencias artísticas.
Romero ha indagado en diversos lenguajes plásticos que incluyen medios tan diversos como la pintura, el dibujo, la gráfica, el collage, la fotografía, el video, las instalaciones y los objetos. Su imaginario personal se nutre de signos y símbolos provenientes de una cultura enciclopédica para abordarlos con una absoluta y desenfadada libertad de asociación. Es así como en su obra son recurrentes el universo y sus astros, los ciclos de vida y muerte, la geopolítica y la cartografía, la naturaleza y el paisaje, el entorno urbano, el lenguaje, y las formas, íconos y códigos “universales”.
Hipernova destaca el interés por retomar, con nuevas herramientas de trabajo, su vieja fascinación por los cuerpos celestes. Pudiera entenderse como una manera de articular y concretar ideas circulares, como un flujo de temas y procesos que se van contagiando.
Nuestra cotidianidad, esa que en lo inmediato pareciera olvidar o al menos relegar la presencia de los orígenes, persiste. Cuando en sus piezas Romero pone el acento en metales preciosos como el oro y la plata, no solo interroga sobre su naturaleza originaria –química– , sino también sobre el valor simbólico que le han sido conferidos. Estas piezas cuestionan las ideas de estatus, pureza y poderío económico con las que se les asocia.
Souvenir (2014) y Noche (Panamá) (2014) vuelven a las formas, signos y símbolos que construyen las identidades nacionales. La bandera panameña se ha convertido ahora en degradación portátil de colores y sus estrellas se han transformado en banderines. Aquello que nos caracteriza como identidades separadas no es más que un constructo establecido sobre minúsculas diferencias en un conjunto de elementos y referentes compartidos en el universo.
Aixa Sánchez
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