FABRIZIO ARRIETA

Figurativismo
ArtBo
2016








Figurativism

The Projects section, titled "figurativism", brings together fifteen galleries from eleven cities around the world, each one in charge of the exhibition of a single artist whose work explores the representation of the human figure through painting.

According to curator Jens Hoffmann: "despite the proclaimed death of figuration in art, the human figure never disappeared from contemporary practices, and it seems that it has recently experienced a wonderful return in the discipline of painting, with artists taking advantage of other historical periods as a source of inspiration and dialogue. The body has become a symbol of the commodification of the subject in a capitalist society obsessed with celebrity culture and oversaturated with media images; "She usually appears more dead than alive, more repressed than free."

The curator took as a starting point the work of teachers Beatriz González and Débora Arango, due to their relevance in Colombian art and their critical views on both a political and moral level. Although with different styles, the two artists have a response of rupture in their approach to the body from expressivity, distortion, repetition, recontextualization and questioning of taboos, among other aspects.

These artists are accompanied by a selection of projects that explore and investigate the human figure from diverse places. Hoffmann says: “The human form is displayed in this compilation of works both passively and aggressively, both beatified and interchangeable, both symbolic and immaterial. In some of these works the figure has disappeared, the human presence inhabits the space of the painting like a ghost, present but invisible.





Figurativismo

La sección Proyectos, titulada «Figurativismo», reúne a quince galerías de once ciudades del mundo, cada una a cargo de la exposición de un único artista cuyo trabajo explora la representación de la figura humana a través de la pintura.

Según el curador Jens Hoffmann: «a pesar de la proclamada muerte de la figuración en el arte, la figura humana nunca desapareció de las prácticas contemporáneas, y pareciera que recientemente ha experimentado un maravilloso retorno en la disciplina de la pintura, con artistas que aprovechan otros periodos históricos como fuente de inspiración y diálogo. El cuerpo se ha vuelto un símbolo de la mercantilización del sujeto en una sociedad capitalista obsesionada con la cultura de celebridades y sobresaturada con imágenes mediáticas; se muestra usualmente más muerta que viva, más reprimida que libre».

El curador tomó como punto de partida el trabajo de las maestras Beatriz González y Débora Arango, por su relevancia en el arte colombiano y por sus miradas críticas tanto a nivel político como moral. Aunque con estilos diferentes, las dos artistas tienen una respuesta de ruptura en su aproximación al cuerpo desde la expresividad, la distorsión, la repetición, la recontextualización y el cuestionamiento de tabués, entre otros aspectos.

Acompañan a estas artistas una selección de proyectos que exploran e investigan la figura humana desde lugares diversos. Hoffmann dice: «la forma humana es expuesta en esta compilación de trabajos tanto de manera pasiva como agresiva, tanto beatificada como intercambiable, tanto simbólica como inmaterial. En algunos de estos trabajos la figura ha desaparecido, la presencia humana habita el espacio de la pintura como un fantasma, presente pero invisible».
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