Adán Valllecillo


HIPERCAPNIA











Photos: Roy Cal



DiabloRosso is pleased to present an individual exhibition by Adán Vallecillo (Danlí, Honduras, 1977)

Do not steal anything valuable, or get the most acute ideas. But the rags, the waste, these do not have to be inventoried but let them reach their possible: using them.

This project starts in Panama, in the destination of the waste generated by the Canal; traversing and tracing the reverted areas and the periphery of the city looking for materials related to that objective.
Air filters discovered in automotive workshops. Those paper membranes similar to accordions in past lives functioned as receptacles for the internal pollution of the motors. Now they live new lives in this series of drawings and sculptures. Some retractable, which when they are hidden hide their interstices. Others expand showing their fusion with the smoke and oil that was impregnated by its use.

Using everyday objects manufactured industrially, Vallecillo transmits a political and social manifesto, offering a critical but sensitive vision of the complex realities of our society. The reuse of these materials allows us to question the implications that these accelerated cycles of production; consumption and waste so typical of our time have on our lives. The visual result is set pieces that, due to the disposition and identity of the materials, appear as subtle abstractions that blend with corrugated ergonomics.




DiabloRosso se complace en presentar una exposición individual de Adán Vallecillo (Danlí, Honduras, 1977).

No hurtar nada valioso, ni hacerse con las ideas más agudas. Pero los harapos, los desechos, esos no hay que inventariarlos sino dejar que alcancen su posible: empleándolos.

Este proyecto inicia en Panamá, en el destino de los desechos generados por el Canal; recorriendo y rastreando las áreas revertidas y la periferia de la ciudad buscando materiales afines a ese objetivo. Filtros de aire descubiertos en talleres automotrices. Esas membranas de papel semejantes a acordeones en vida pasadas funcionaban como receptáculos de la polución interna de los motores. Ahora viven nuevas vidas en esta serie de dibujos y esculturas. Algunas retráctiles que cuando se contraen esconden sus intersticios, otras se expanden mostrando su fusion con el humo y el aceite que quedó impregnado por su uso.

Utilizando objetos cotidianos fabricados industrialmente, Vallecillo transmite un manifiesto político y social, ofreciendo una visión crítica pero sensible de las realidades complejas de nuestra sociedad. La reutilización de estos materiales nos permite cuestionar las implicaciones que estos ciclos acelerados de producción, consumo y desperdicio tan típicos de nuestro tiempo tienen en nuestras vidas. El resultado visual es un conjunto de piezas que por la disposición e identidad de los materiales, aparecen como sutiles abstracciones que se mimetizan con ergonomía corrugada.



March / Marzo 
2019
Avenida Central and Parque de Santa Ana 
Panamá, Rep. of Panamá
(507) 212 0832

info@diablorosso.com

Tuesday - Saturday
11am - 1:30pm & 2:30pm - 6pm

Closed Sunday, Monday